چالش‌های قانونی و اخلاقی در استفاده از دوربین‌های مداربسته در نشتارود و تنکابن

استفاده از دوربین مداربسته در نشتارود و تنکابن با همه مزایایی که دارد، نگرانی های اخلاقی را افزایش می دهد. یکی از نگرانی های اخلاقی در این رابطه می توان به حریم خصوصی افراد، سرکوب آزادی های فردی و افزایش ترس از ناامنی اشاره کرد.  با وجود این نگرانی های اخلاقی، کسانی که طرفدار فناوری دوربین مداربسته هستند، برای استفاده از آن استدلال می کنند. آنها بیان  می کنند که سیستم های دوربین مدار بسته به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر جرایم و مجرمان بالقوه عمل می کنند و بنابراین، افراد بی گناه نباید بیش از حد نگران حضور آن باشند. در این مقاله قصد داریم چالش‌های قانونی و اخلاقی در استفاده از دوربین‌ مداربسته در نشتارود را بیان کنیم.

دوربین‌ مداربسته در نشتارود

اثر بخشی استفاده از دوربین مداربسته در نشتارود و تنکابن

نصب دوربین مداربسته در نشتارود و تنکابن مجرمان و سایر قانون شکنان را شناسایی و به محکوم کردن مجرمان کمک می کند. همچنین استفاده از دوربین مدار بسته از وقوع جرم جلوگیری می کند. مجرمان با علم به اینکه یک سیستم دوربین مداربسته در یک منطقه یا ساختمان خاص نصب شده است جرأت انجام فعالیت های مجرمانه خود را ندارند. از سویی خرید دوربین مداربسته در تنکابن کار مجریان قانون را بسیار آسان می کند. با استفاده از سیستم دوربین مداربسته پلیس می تواند با سهولت بیشتری با فعالیت های مجرمانه مقابله کند.

هر چند ایمنی و امنیت نتایج مطلوب استفاده از دوربین مدار بسته محسوب می شود اما نظارت هرگز نباید به خودی خود یک هدف باشد. نظارت یکی از دلایل اصلی نگرش منفی نسبت دوربین مدار بسته است. زیرا مردم از اینکه تصویرشان در کجا و توسط چه کسی نگهداری می‌شود، محتاط می‌شوند، به طوری که ترجیح می‌دهند در مکان‌های خاصی رفت و آمد نکنند.

 

ملاحظات قانونی استفاده از دوربین مداربسته در تنکابن و نشتارود

هر چند قانون خاصی برای نصب دوربین مداربسته در نشتارود و تنکابن وجود ندارد اما قوانینی هستند که می توان آنها را به ملاحظات قانونی استفاده از دوربین مداربسته تعمیم داد؛برای مثال:

  • در قانون 25 قانون اساسی آمده است که؛ » بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، ‌مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون «. لذا اگر از دوربین مداربسته در تنکابن و نشتارود با هدف استراق سمع و گوش دادن مخفیانه و نظارت کردن بر افراد دیگر باشد ممنوع است مگر اینکه برای چنین کاری مجوز قانونی وجود داشته باشند.
  • در قانون ۲۲ قانون اساسی آمده است که ؛ «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.». بنابراین اگر از دوربین مداربسته در تنکابن و نشتارود با هدف از بین بردن حیثیت، جان، مال و حقوق استفاده شود، ممنوع است.

دوربین مداربسته در تنکابن

  • در ماده ۴۱ منشور حقوق شهروندی آمده است که؛ «کنترل‌های صوتی و تصویری خلاف قانون در محیط ‌های کار، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌های ارائه خدمت به عموم، ممنوع است.». بنابراین اگر هدف از خرید دوربین مداربسته در نشتارود و تنکابن کنترل صوتی و تصویری باشد، چنین کاری خلاف قانون است.
  • در ماده 160 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و ماده 1125 قانون مدنی نیز دلایل اثبات دعوی اشاره دارند. از این قانون می توان اینگونه برداشت کرد که ضبط صدا و تصویر توسط دوربین مداربسته به خودی خود دلیل قطعی جرم نیست و این ادله صرفا به آگاهی بهتر قاضی کمک می کند.

 

ملاحظات اخلاقی استفاده از دوربین مداربسته در تنکابن و  نشتارود

نظارت تصویری به ویژه تشخیص چهره، به دلیل پیامدهای آن برای حفظ حریم خصوصی و امنیت و همچنین تعصبات نژادی و جنسیتی که به طور نامتناسبی بر بخش‌های خاصی از جامعه بیش از سایرین تأثیر می‌گذارد، مورد انتقاد قرار گرفته است. در ادامه ملاحظات اخلاقی دوربین مداربسته در تنکابن و نشتارود در مکان های مختلف بیان می شود:

نصب دوربین مداربسته در اماکن خصوصی:

استفاده از دوربین در حریم خصوصی افراد از قبیل محیط داخلی منازل مسکونی، اتاق رختکن، اتاق خواب ممنوع است. همچنین اطلاع رسانی به افرادی که به آن محیط ها رفت و آمد دارند نیز ضروری است.

نصب دوربین مداربسته در اماکن خصوصی

نصب دوربین مدار بسته در آپارتمان:

نصب دوربین در آپارتمان و مجتمع مسکونی و  مشاعات ساختمان به تأیید کتبی اعضای ساختمان نیاز است و در صورت تأیید تمام اعضاء، مدیر ساختمان به امر نصب با توجه به نیاز ساختمان و محل قرارگیری و تعداد دوربین ها  نظارت خواهد داشت.

نصب دوربین مدار بسته در محیط‌های کاری و ادارات:

علاوه بر ملاحظات قانونی، مشاغل باید به پیامدهای اخلاقی نظارت تصویری نیز فکر کنند. کارفرمایان مسئولیت حفاظت از حریم خصوصی و حیثیت کارکنان خود را دارند و نظارت می تواند به طور بالقوه این اصول را نقض کند. کارفرمایان باید در نظر بگیرند که آیا نظارت تصویری واقعا برای نیازهای تجاری آنها ضروری است یا خیر و آیا جایگزین های کمتر مداخله ای وجود دارد که بتواند به اهداف مشابه دست یابد.

نصب دوربین مدابسته در محیط های درمانی و بهداشتی:

استفاده از دوربین مداربسته در تنکابن و نشتارود مشمول مقرارات کشوری است. مطابق با این مقررات در محیط های درمانی و بهداشتی هر جا که حریم خصوصی در آنجا مطرح نمی شود؛ می توان از دوربین استفاده کرد. این مناطق شامل داروخانه، صندوق های مراکز بهداشتی و درمانی، پارکینگ، مطب، اورژانس، اتاق های تروما است. البته در مکان هایی مانند اتاق های ریکاوری و احیای بیماران، اتاق هایی که تخت خواب دارند، استفاده از دوربین مدار بسته ممنوع است.

نصب دوربین مدار بسته در محیط‌های کاری و ادارات

 جمع بندی

نصب دوربین مداربسته در تنکابن و نشتارود ابزاری موفق و کارآمد برای کاهش جرم و جنایت به شمار می رود. این سیستم دارای اقدامات پیشگیرانه و واکنشی است که به کاهش جرم کمک می کند و کارایی پلیس را در انجام وظایف خود افزایش دهد. هر چند حفظ حریم خصوصی یک نگرانی عمده اخلاقی در استفاده از فناوری ها است. با این حال، کنترل و تنظیم مؤثر می تواند، استفاده از این فناوری را بدون طرح مسائل اخلاقی به انجام برساند. برای مشاوره رایگان می توانید با شماره های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

آخرین ویدئو های آرینا